3 / Malířství ve známkové tvorbě ČR
Pokud jste ještě nečetli předchozí část, můžete rovnou začít s 2 / Malířství ve známkové tvorbě ČR.
Malíři uvedení v tomto dílu nespadají jednoznačně pod určitý vyhraněný umělecký směr. V průběhu svého tvůrčího období byli postupně ovlivňováni neoklasicismem, impresionismem, expresionismem, kubismem nebo surrealismem. U některých můžeme najít také jasný příklon k abstrakci nebo op-artu.
Pomyslně nahlédněme do ateliérů obecně známých malířů Františka Kupky, Josefa Lieslera, Cyrila Boudy nebo Zdeňka Buriana. Stranou našeho zájmu nezůstanou ani další, kteří dosud mohli uniknout naší pozornosti.
František Kupka studoval v Praze a ve Vídni, žil dlouhou dobu v Paříži a cestoval i po severských zemích. Byl jedním ze zakladatelů abstraktního malířství. Pojem orfismus se používá pro styl, kdy rytmus střídání barev vyvolá dojem hudby. Česká pošta vydala jednu známku a dva aršíky s námětem jeho obrazů. Václav Fajt vytvořil známku 22 Kč Amorfa – Dvoubarevná fuga (pětibarevný ocelotisk z plochy). V aršíku Česká kultura a Francie je známka 23 Kč Klávesy piana, tvůrci M. Ondráček a Z. Ziegler (pětibarevný ocelotisk z plochy). Aršík se dvěma různými známkami 30 + 30 Kč jako výseky z obrazu Radosti života vytvořil V. Fajt (ocelotisk z plochy s ofsetem).
Grigorij Alexejevič Musatov byl malíř ruského původu, od roku žil 1920 v Československu. Jeho díla se řadí k expresionismu a impresionismu. Byl členem Umělecké besedy. Podle obrazu Skok a návrhu J. Knotka vznikla známka 33 Kč.
Bohuslav Reynek – grafik, básník a překladatel, žil střídavě se svou rodinou ve Francii a na statku v rodném Petrkově na Vysočině. Podle Zátiší s autorem připravil B. Šneider známku 30 Kč.
Ladislav Sutnar byl avantgardní umělec, designér a typograf, zabýval se užitou grafikou. Jeho jméno nese Fakulta designu a umění Západočeské univerzity v Plzni. Podle obrazu Venuše s kloboukem a návrhu J. Knotka vznikla známka 34 Kč.
Alfréd Justitz – malíř, grafik a ilustrátor, tvořil hlavně v období kubismu a neoklasicismu. Předlohou ke známce 26 Kč posloužil obraz Alej (rytec V. Fajt, pětibarevný ocelotisk z plochých desek).
Vlaho Bukovac, chorvatský malíř, žil od r. 1903 žil v Praze a působil jako profesor na AVU. Maloval zejména podobizny a přírodní i historické výjevy, náměty nacházel převážně v jihoslovanských dějinách. Známka 17 Kč podle obrazu Divan připravená grafikem J. Soplerem a rytcem V. Fajtem vyšla s jazykovými mutacemi současně v ČR a v Chorvatsku. Známka získala 1. cenu za vynikající rytecký přepis v mezinárodní soutěži Grand Prix na výstavě WIPA ve Vídni v roce 2004.
Jaroslav Král byl absolventem UMPRUM a AVU – studoval u Vojtěcha Hynaise. Maloval i kreslil portréty, karikatury pro Lidové noviny a rozměrné figurální kompozice. Jeho díla se vyznačují hlavně prvky kubismu a neoklasicismu. Patřil k organizátorům uměleckého života v Brně, tamtéž vyučoval kreslení na Vysokém učení technickém. Podle obrazu Dvě ženy vytvořil V. Fajt známku 27 Kč (jednobarevný ocelotisk z plochých desek s ofsetem).
Otokar Nejedlý se učil u F. Engelmüllera a Ant. Slavíčka. Ze svých dobrodružných studijních cest sepsal „Malířovy toulky po Evropě, Cejlonu a Indii“. Stal se profesorem krajinářství na AVU a vyučoval mj. Slavíčkova syna Jana. Často cestoval i se svými žáky a pojízdným ateliérem. Nezapomínal ani na rodné Podřipsko.
Maloval zvláště v duchu expresionismu, rozmanitou českou krajinu ztvárnil s temnou a výraznou barevností a dramatickým pojetím. Podle jeho obrazu Podzimní cesta vznikla známka 26 Kč (M. Ondráček, pětibarevný ocelotisk z plochých desek).
Antonín Strnadel, malíř, a grafik studoval na UMPRUM a AVU u M. Švabinského, sám později vyučoval na VŠUP. Své náměty nacházel na rodném Valašsku. Ztvárňoval své dojmy a příhody z dětství a mládí, zachytil lidové stavby a běžný život na salaších. Vytvořil svůj vyhraněný svět z prostředí pohádek a legend, nejen tuzemských, ale i francouzských, severských, gruzínských a z oblasti jižní Evropy. Významná část jeho díla spočívá v nesčetných knižních ilustracích, s osobitým humorem podněcuje fantazii nejmenších čtenářů. Podle obrazu Nevěsta připravil P. Kovařík známku 27 Kč (pětibarevný ocelotisk z plochých desek).
Josef Liesler, malíř, grafik a ilustrátor s velmi výrazným projevem, navrhoval též bankovky, a hlavně poštovní známky – těch má na svém kontě neuvěřitelné množství, více než 100. První dvě vznikly už v roce 1947 k 1. světovému festivalu mládeže a poslední vytvořil v roce 2002 – EUROPA cirkus. V roce 1974 získal první cenu UNESCO za nejkrásnější známku světa (Hydrologická dekáda). K poctě jeho známkového díla vyšla roku 2007 známka v emisi Tradice české známkové tvorby. Je též autorem rozměrných nástěnných obrazů a mozaik. Vystudoval Vysokou školu architektury a pozemního stavitelství, učil se u C. Boudy. Byl členem skupiny Sedm v říjnu, sdružení Mánes a Hollar. Jeho lyrické pojetí námětů s expresivními a dramatickými prvky je nezaměnitelné. Často lze vysledovat vliv surrealismu. Své dílo nazýval fantaskní realitou. Česká pošta vydala aršík s hodnotami B, E, Z podle obrazů Jak se vám líbím, když se šklebím a Variace na staromistrovské téma podle návrhu M. Srba (tisk ofsetem).
František Hudeček, malíř poezie večerního města a nočních chodců. Vystavoval s Uměleckou besedou, později byl členem Skupiny 42. Zamýšlel se nad otázkami lidské existence. V duchu surrealismu namaloval obraz s názvem Pomník, který se stal předlohou pro známku 26 Kč (rytec M. Ondráček). Jeho obrazy mají jasný geometrický řád, v pozdním tvůrčím období se věnuje abstrakci a op-artu.
Cyril Bouda vyrůstal v rodinném malířském prostředí, jeho kmotrem byl M. Aleš, byl žákem M. Švabinského na AVU. Později sám vyučoval kresbu a grafiku. Absolvoval studijní cesty po Francii, Itálii a Dalmácii. Z cest pochází i obraz Sans-Souci bar v Nimes, předloha ke známce 17 Kč (V. Fajt, pětibarevný ocelotisk z plochy). Známé je jeho rozsáhlé ilustrační dílo, kresby vynikají smyslem pro detail, groteskním nadhledem, něžností i humorem. Používal rozmanité grafické techniky, navrhoval též vitráže, tapiserie a poštovní známky.
Zdeněk Burian byl už ve 14 letech přijat do 2. ročníku na AVU, stal se žákem M. Švabinského V. Bukovace. O dva roky později vyšla první kniha s jeho ilustracemi. Dynamickými kresbami s napětím obohatil mnoho dobrodružných knih pro mládež autorů J. Verna, J. Londona, R. Kiplinga, K. Maye, D. Defoa, K. Štorcha aj. Celkové množství knižních a časopiseckých ilustrací je obdivuhodné, přesahuje číslo 10 000.
Významné bylo setkání s J. Augustou, profesorem paleontologie na Univerzitě Karlově. Tím začala dokonalá spolupráce badatele a výtvarníka při rekonstrukcích pravěkého života. Těch nakonec vzniklo více než 1000. Jeho dílem je inspirován slavný film Cesta do pravěku režiséra Karla Zemana. Na sklonku třetihor obýval Evropu mj. chobotnatec Deinotherium, podle obrazu vznikla známka 25 Kč (M. Srb, pětibarevný ocelotisk z plochy).
Použité zdroje
- Úvodní foto: Ivana Štětkářová
- https://www.ceskaposta.cz [online]. [cit. 2025-01-25]. Dostupné z: https://www.ceskaposta.cz/sluzby/filatelie-a-postfila/novinky-z-filatelie.
- Vimr Vladimír. Malá galerie českých malířů. Práce, Praha 1980.
28. 01. 2025
PharmDr. Aleš Dvořák